Երկրորդ գործոնը, որի հիման վրա սոցիոլոգն առաջարկում է գնահատել քաղաքի մարդակենտրոնությունը, ֆրանսիացի փիլիսոփա Հենրի Լեֆևրի «Իրավունքն առ քաղաք» սկզբունքն է։
«Այս առումով ընդունված է առանձնացնել 2 տիպի իրավունք՝ հասանելիության և մասնակցության: Որքանո՞վ են քաղաքաբնակները ներգրավված քաղաքի զարգացման գործում: Խոսքն այստեղ իրական մասնակցության մասին է, որը չի սահմանափակվում քաղաքապետարանի լսումներին պասիվ ունկնդրի կարգավիճակով: Հասանելության տեսանկյունից էլ բավական է նայել՝ ինչպես է 20-50 մետրի վրա փոխվում մայթերի ծածկն ու սալահատակը՝ կախված նրանից քայլում ես նվազ, թե ավելի շահութաբեր խանութի կամ գրասենյակի մոտով:
Եվս մեկ կարևոր իրավունք է առաջ քաշում Շերոն Զուկինն իր «Naked City: The Death and Life of Authentic Urban Places» գրքում՝ հարցադրելով արմատ գցելու, հիշողությունը կամ քաղաքի ոգին պահպանելու իրավունքն ու այն չափը, որով այն պետք է համադրվի քաղաքի նոր զարգացման հետ: Երևանի պարագայում այս իրավունքն առկա չէ, թեև այս շրջանակում կարելի էր դիտարկել, օրինակ, Կոնդի պահպանել-չպահպանելու հարցը», - նշում է Հարություն Վերմիշյանը և հավելում, որ շատ բան գալիս է նաև հասարակական մտածողությունից: Ճարտարապետը կարող է Թիֆլիսն էլ, Ռոստովն էլ, Երևանն էլ նույն տրամաբանությամբ գծած լինել, սակայն դա միայն քաղաքը նախագծողի տարածության շերտն է: Քաղաքային միջավայրի ձևավորման վրա ազդում է նաև այն, թե ինչպես է այն ապրվում, և ինչ պրակտիկաներ են քաղաքաբնակները կիրառում: Այս ամենը բխում է տվյալ հասարակության արժեքներից, մտածողությունից, իրավական նորմերից և ազգային, սոցիալ-մշակութային այլ առանձնահատկություններից:
Այն, թե ինչպես էր պատկերացնում Յան Գեհլը հայրենի քաղաքը, այսօր արտացոլված է մարդկային չափումով աչքի ընկնող
Կոպենհագենում, իսկ ինչպիսի՞ն են երևանաբնակները տեսնում Երևանն ու իրենց դերը քաղաքում:
Հոդվածը կարդացողներին հաճելիորեն կզարմացնի
«Քաղաքապետ» գործիքը, որով հեղինակները յուրաքանչյուրիս թույլ են տալիս ինչ-որ առումով «ճարտարապետել և տեղորոշել» Երևանն ու մեր իրավունքն առ այն:
«60 % մոտ Յան Գեհլին և 40%՝ Ջեյն Ջեյքոբսին. ահա, այսպիսին ուրվագծվեց «իմ Երևանը»: